חסר רכיב

טרטצקי חיים

טרטצקי חיים
-
-
טרטצקי חיים
1986 - 1916

סבא נולד ב-1916 בעיר ביאליסטוק שבפולין. הוא היה בן שני להוריו איטקה ומשה, אך בן שנה וחצי מת עליו אביו, ואמו נישאה מחדש. סבא גמר את בית הספר האידישאי "מנדלה" ותלמוד תורה. עד גיל 18 עבד כמסגר ואז נסע להכשרה בקיבוץ גרוכוב שהיא חוה גדולה. בתחילה עבד בעבודות חוץ בוורשה, ומאוחר יותר עבד בתוך החווה.
ב-1939, כשהיה סבא בן 23 עלה ארצה בעליה הבלתי ליגאלית והתגורר כשנה ברמת הכובש. מאוחר יותר עבר לרעננה ועבד בגבעת-חן, שם הכיר את סבתא. הם נישאו וכעבור זמן מה הקימו משק ברשפון ונולדו שני ילדים, אבי משה ודודתי עדנה. סבא פיתח משק מגוון של גידול ירקות, עופות, ורפת. מאוחר יותר חיסל את הרפת, אך בשאר הדברים עסק כמעט עד יומו האחרון. הוא אהב לקרוא וקרא עיתונים וספרים רבים. הוא צפה רבות בטלוויזיה ויצא לטיולים בארץ.
בהיותו בן 69 בערך, אירעה לו תאונה קשה שממנה לא החלים כליל ובגיל 70 נפטר סבא מהתקף לב, כשהוא אדם חלש לעומת האדם החזק שהיה קודם התאונה.
נכדתו ענבל
-----------------------------------------------------
את חיים פגשתי לראשונה באניית המעפילים, את האנייה תפסו האנגלים. הסתובבו שלושה שבועות בים. את הבחורות שחררו ונתנו לנו סרטיפיקטים, ואת הבחורים כלאו בעתלית. חיים הגיע מקבוץ הכשרה גרוכוב שעל יד וורשה, וככל הכשרת גרוכוב, הגיע לרמת הכובש ולבסוף לרשפון.
היינו שכנים קרובים במשך 35 שנה. חיים היה מהשכנים הקרובים ביותר, הוא היה תמיד מוכן לעזרה. באופיו היה נוח לבריות וקשור למושב, השתתף בכל האירועים של המושב - במועדון לחבר, במועדון האזורי ובמקהלת האלף, וחי את חיי המושב. 
מאז התאונה, שבה נפצע קשה, היה חולה. קיווינו שיתגבר, כי היה לו רצון חיים כביר, אבל המוות האכזרי שם קץ לחייו.
השאיר משפחה מעורה ומסורה בחיי הכפר ונכדים נחמדים.
חבל על האבדון.

דובה מינקה

חסר רכיב