חסר רכיב

כהן ניסן

כהן ניסן
-
-
כהן ניסן
1999 - 1912

ניסן נולד ב- 1912 בעיירה סוקולקה שבפולין בבית יהודי מסורתי. האב שהיה ציוני נלהב עודד את ילדיו ללמוד עברית ולהגשמה ציונית. ואכן, בין השנים 1921 ל-1935 עלו כל בני המשפחה ארצה, מלבד האח מרדכי שנותר מאחור.
כל בני המשפחה – ניסן, הוריו וחמש אחיותיו קשרו את חייהם בעבודת האדמה בקיבוצים ובמושב.
ניסן עלה לארץ בשנת 1935 והגיע לקיבוץ עין-חרוד שהוריו ושתי אחיותיו היו חברים בו. במשפחה הוחלט כי קודם שיתקבל לחברות בקיבוץ, יצא לעבוד ולגייס כסף כדי לסייע לאח מרדכי לעלות לארץ, וכך הגיע ניסן לעבודה בפרדסי כפר הדר. הכסף אמנם נשלח, אך לא ברור אם הגיע ליעדו ולמרבה הצער מרדכי נספה בשואה.
בכפר הדר הכיר ניסן את בתיה והשניים נישאו בשנת 1936. לאחר שעבדו מספר שנים בפרדסי האזור וצברו מעט חסכונות, התלבטו ניסן ובתיה באיזו צורת חיים לבחור – האם לקנות קרקע בכפר הדר או לחבור להוריו ואחיותיו של ניסן בעין-חרוד. בסופו של דבר נפל הפור על קניית משק ברשפון במסגרת ארגון "ארסוף" שיוסף ברזין, אחיה של בתיה, נמנה על חבריו יחד עם עוד מספר משפחות שהתגוררו בכפר הדר . 
ניסן ובתיה הגיעו לרשפון עם יתר חברי ארגון "ארסוף" מכפר הדר בדצמבר 1940.
השנים הראשונות ברשפון היו קשות. ניסן ובתיה הוציאו את כל חסכונותיהם על רכישת הקרקע ובניית הבית. הימים היו ימי מלחמת העולם השנייה ולא ניתן היה לקבל הלוואות לפיתוח המשק. ניסן אף נאלץ לעבוד בעבודות חוץ לפרנסת המשפחה. 
בחלוף השנים, בנחישות ובעמל רב, הקימו ניסן ובתיה משק חקלאי מגוון שכלל רפת, לול, גידול ירקות ופרדס. עם השנים הצטרפו למשק הבנים, תחילה גדעון ואחריו אבי, והמשק ידע שגשוג והצלחה.
ניסן היה איש משפחה למופת, איש עבודה, תרבות וספר, ומעולם לא ויתר על קריאת ספרים בערבים לאחר עבודת היום המפרכת.
גם בשנותיו האחרונות, לאחר שחלה וגופו החסון בגד בו, המשיך לקרוא והיה מעורב בכל הקורה בארץ, במושב, במשפחה ובמשק.

ניסן נפטר בשנת 1999 כשהוא מוקף באוהביו – אשתו, ילדיו, נכדיו וניניו דור רביעי ברשפון. 

חסר רכיב