חסר רכיב

ניר הדסה

ניר הדסה
-
-
ניר הדסה
2014 - 1921

הדסה המבורגר נולדה בירושלים באוגוסט 1921. משפחתה של הדסה עלתה לארץ באמצע המאה ה-19 וגדלה מאוד במשך מאה השנים הבאות, והיו לה שפע של בני ובנות דודים ודודות.
משפחת המבורגר, האבא, נתן והדסה גרו בדירת שני חדרים, ברחוב אדלר 20 בשכונת זיכרון–משה בירושלים. האח התאום של נתן, יוסף (יוסי הראל), כמעט ולא היה בבית. מגיל צעיר היה פעיל ב"הגנה", שירת בחיל האוויר הבריטי, היה פעיל מאוד ב"עליה ב", פיקד על אניות מעפילים, שהידועה ביניהן היא אקסודוס ("יציאת אירופה").
הדסה עזרה לאביה בחנות הקנטינה שהייתה לו במפעל ים-המלח בסדום, שם הכירה את אריה כאשר לימדה אותו באופן פרטי אנגלית, ולימים הפך לבעלה ולאבי ילדיה. זמן–מה אחרי החתונה חזרו לקיבוץ קדמה שישב בנתניה. אריה והדסה גרו באוהל מסודר מאוד: חשמל, רצפת עץ עם קירות עץ, ומיטה אחת ברוחב 80 ס"מ. לאור העובדה שהדסה הייתה בהריון, המיטה לא הספיקה ועם יחיעם (שנולד ב-1946) הם חזרו לגור ולעבוד בסדום.
לאחר פינוי סדום במלחמת השחרור, המשפחה עברה לבית נטוש ביפו. אבא המבורגר נכנס כשותף בקולנוע צליל, בו עבדה הדסה בתרגום שהיה מוקרן בנפרד בצד הסרט. הדסה ישבה בחדר ההקרנה, כשהיא מסובבת את גלגל התרגום לעברית, רומנית ובולגרית, ובדרך כלל גם סורגת סוודר...
ב-1949 נולדה בתיה בבית החולים אסותא. הלידה הייתה קשה, אבל נגמרה בשלום, ואת יום ההולדת שלה קל לזכור: יום העצמאות! את יפו עזבו ב-1956 ועברו לרשפון עם יחיעם (לכיתה ד') ובתיה (לכיתה א'). 
הדסה עבדה במשך שנים ארוכות בבי"ס היסודי של רשפון וכפר-שמריהו, כמורה לאנגלית וכמזכירה. במקביל הייתה שותפה לעבודה במשק החקלאי, שענפיו המרכזיים היו לול מטילות, תות-שדה (הדסה כונתה פעם בעיתון "גברת תות-שדה") ופרחים ליצוא. למעשה כל עוד היה קיים משק חקלאי, הדסה עבדה בחקלאות עם אריה ובנה יחיעם.
עד ימיה האחרונים עסקה בהוראת האנגלית ולימדה רבים מילדי רשפון באופן פרטי, וגם סרגה אפודות לכל התינוקות שנולדו במשפחה ובמושב.
הדסה הייתה אישה מאוד מיוחדת ואהובה, ועד יומה האחרון אירחה בני משפחה קרובה ורחוקה וחברים מכל תחנות חייה. הייתה ידועה כבשלנית נהדרת, ארוחות שישי היו מסורת, חצילים ברוטב עגבניות מימי ילדותה בירושלים היה המאכל המשפחתי האהוב, ובמקרר היו תמיד מאכלי תות-שדה: ליפתן, גלידות וכמובן ריבות. 
הדסה נפטרה בשיבה טובה בגיל 93 בביתה מוקפת במשפחתה האוהבת.  

חסר רכיב