חסר רכיב

סטליק ציפורה

סטליק ציפורה
-
-
סטליק ציפורה (פלה)
2005 - 1920


חתונה בגטו וורשה. 1943. חתונה חשאית, עצובה, מוזיקה לא נשמעה, רק לחישות תפילה חרישית ופחד עמוק. "הגרמנים אסרו על היהודים להתחתן, אולם האיסורים לא הועילו. לחיים חוקים משלהם, יותר חזקים מפקודות הגרמנים, מן הפחד מפני המוות" כתבה פלה זילברשטיין שהפכה לפלה סטליק עם חתונתה לשלמה, בסיפור שהתפרסם בספר לזכר ניצולי השואה. 
פלה, ילידת 1920 מוורשה, ושלמה, יליד 1918 מהעיירה וולומין, כמעט מבוגרים, נפרדו מכל משפחתם. ארבעה אחים היו לפלה, אח אחד היה לשלמה, והורים מודאגים שביקשו להציל את המעט שנותר. הזוג הצעיר נפרד משארית משפחתו במטרה לנוס, למצוא עתיד טוב יותר. הם הצליחו. המשפחות לא שרדו. 
את הנרטיב של הסיפור אנו מכירים היטב, פספורטים מזויפים נקנו בכסף רב, שוחד ניתן לגסטפו במעברים, התחזות לפולנים באחוזה גרמנית ועבודת כפיים קשה ומפרכת. הלשנה, שוב מנוסה, קשר עם הדודה בלה עמיקם מישראל, יעקב (יליד 1945) שנולד במהלך המאמצים להגיע לארץ, ונחיתה קשה במושב חולי – מושב רשפון. את הנרטיב הרגשי, הכאב העצום שבאובדן כל מה שהכירו, הסיפור שמאחורי הסיפור לקחה סבתי איתה. 
עם הגעתם לישראל בשנת 1947 פלה הפכה לציפורה ויחד עם שלמה ויעקב הקטן קיבלו שטח במושב שהפך לביתם. ציפורה, נערה עירונית מבית בורגני, הגיעה לחיים חדשים במושב צעיר, לשפה חדשה, לחום המעיק, לחולות, לעבודת הכפיים המפרכת, למלחמה היומיומית בפרנסת המשפחה. למרות כל הקושי שמחה ציפורה להגיע לפלשתינה. הם הגיעו למקום שיוכרז שנה לאחר הגעתם לבית הרשמי של היהודים. המנוסה תמה.  
בשנת 1950 הצטרף יהודה למשפחה. שלמה הקים עסק לאינסטלציה, עבר לחקלאות, כסף לא היה, כל אחד תרם מה שיכל. תלאות המלחמה, עבודת הפרך ואי-הוודאות של השנים הראשונות בקיומה של מדינת ישראל גבו את מחירם. אחרי שבגרו יעקב ויהודה, הקימו משפחות והפכו בעצמם לאבות, איבדה ציפורה את שלמה למחלת הסרטן. שלמה נפטר בשנת 1987, בן 69 היה במותו, סבא ל-8 נכדים. הוא זכה להכיר את כולנו. ציפורה נצמדה לחיים, חזקה בגופה ובנפשה נשארה לגדל אותנו במסירות אין קץ. היא היתה עמוד התווך של משפחתנו. 
ציפורה נפרדה מהחיים בשנת 2005, בת 85 היתה במותה, ואף זכתה להכיר כמה מהנינים שלה. 
היא היתה מוקפת במשפחתה, אישה, שורדת, אמא, סבתא, אהובה תמיד. 
את צדקת, החיים חזקים יותר מהפחד, ואת בחרת בחיים בכל יום מחדש. 
יהי זכרך ברוך.

טל סטליק 

חסר רכיב