חסר רכיב

פימשטיין משה

פימשטיין משה
-
-
פימשטיין משה
1995 - 1905

משה נולד בעיירה קלצק בפולין ב-1905. גדל במשפחה דתית. כמו כולם, למד ב"חדר", קיבל חינוך ציוני בתנועת השומר הצעיר, כולל לימוד עברית. בגיל 19 עזב את בית הוריו ועלה לארץ ישראל בשנת 1924. אחותו היגרה לברזיל, וכך ניצלו שניהם מהשואה בה נספתה שאר המשפחה. 
בחור בן 19 מגיע באנייה לנמל יפו לבדו ומנסה להסתדר. שואל אנשים מה לעשות, לאן לנסוע ,איך להתפרנס, מנחים אותו לנסוע לפ"ת כי שם יש עבודה בפרדסים אצל הערבים. מתקבל לעבודה בפרדס השייך לאבו-קישק , לן במבנה בפרדס, עובד ותוך כדי העבודה לומד על הפרדסנות. 
אחרי כמה שנים שמע שבקיבוץ דגניה יש בחורות מהעיירה שלו. נוסע ופוגש את מרים לייס, שומרים על קשר במכתבים. אחרי כמה שנים נישאו ועוברים לגור בכפר הדר, ממשיך לעבוד בפרדסים וליד הבית מקימים משק עזר. 
אני נולדתי בכפר הדר ב-1939. אחרי מספר שנים עוברים לגור ברעננה לכמה שנים. ב-1945 מצטרפים למושב רשפון. לפרנסתו מתגייס כגפיר למשטרה הבריטית ומשרת בתחנת סידני עלי. במקביל מקימים משק עזר עם לול ועיזים, ועובד בגידול ירקות אצל ברנסבורג (להבי ) בארסוף.
במלחמת העצמאות יוצא עם חברים מהמושב לשרת בקו מול קלקיליה ומדי פעם חוזר הביתה. בתום המלחמה מתבסס כמשק המתפרנס מחקלאות: גידול ירקות, פרדס ובננות. ליד הבית שתל עצי פרי, הקים לול וגידל שתי עיזים לחלב וגבינות. לילה אחד נגנבו העיזים, קונה במקומם פרה לצרכי הבית. 
לעזרה במשק היה בתחילה חמור, בהמשך פרד ואח"כ סוס ורק אחרי שנים רבות טרקטור. משה היה מהדור שבנה את הארץ, גאה בירקות שלו שזכו פעמיים בפרס בתחרות. עבד קשה כמו בני דורו, חי בצניעות רבה, לא התאונן ולא ציפה לעזרה מאיש. בן הדור שהבין כי עליו לעשות הכול לבד ובשנים הקשות של המדינה. קיבל כמובן מאליו החלטות של המוסדות. אני זוכר תמיד את המשפט "המזכירות החליטה", או "המזכיר אמר". כאשר חשבתי שהוקצה לו שטח בחלקה ב' עם שיפוע וחלק כורכר וניסיתי לערער, אמר אין מה לעשות ככה נקבע וניסה לעשות את המיטב. 
אבא עבד עד יומו האחרון ועזר לעודד בגידול תות ומיון. הוא נפטר בבית בשיבה טובה בשנת 1995 . 
הייתי אז עם המשפחה בתפקיד בפרנקפורט גרמניה, היינו בחופשה בהולנד, לא ידעו איך להשיג אותי (לא היו עדיין טלפונים ניידים), ורק כאשר חזרתי למשרד נמסרה לי ההודעה כי נפטר. טסתי לארץ לבקר את אמי רק לאחר הלוויה. 
יהיה זכרו ברוך כציוני וכאדם צנוע וטוב לב.

שמואל (מולה) שחם

חסר רכיב