חסר רכיב

פרידלנדר שמואל

פרידלנדר שמואל
-
-
פרידלנד שמואל
2004 - 1917

שמואל פרידלנד, נולד בשנת 1917 בעיר ליבאו שבלטביה. 
בשנת 1937 הצטרף שמואל לתנועת ההכשרה שם למד את מכלול הנושאים הנדרשים להקמת יישוב חקלאי בארץ ישראל. בהכשרה הוא פוגש את דבורה ובשנת 1938 הם התחתנו, עלו ביחד לארץ והגיעו לקבוצת הרצליה (מה שלימים היה השיכון הפרוגרסיבי בכפר שמריהו).
בשנת 1939 הצטרפו שמואל ודבורה לחומה ומגדל – ישובים שנועדו לקבוע "עובדות בשטח" על מנת להגדיל את גבולות ההתיישבות העברית ולהרחיב את שטח מדינת ישראל העתידית. במסגרת זו הם היו שותפים להקמת קיבוץ דן וקיבוץ דפנה אך בשלב מסויים הבינו שהמסגרת הקיבוצית לא מתאימה להם. 
בשנת 1939 הצטרפו שמואל ודבורה יחד עם אחיו הגדול, אברהם, לקבוצת עוזבי הקיבוצים ובראשם יהודה סנדלר ומשפחתו ממטולה. הם קנו שטח אדמה שהיה כפר ערבי שנקרא לזאזה והקימו את הישוב שנקרא בית הלל ע"ש הלל יפה שהיה רופא בגליל אותו הם העריכו מאוד. 
אחרי שפרצה מלחמת העולם השניה הצטרפו שמואל ודבורה לצבא הבריטי, אך בניגוד לרוב אנשי "סולל בונה" שהלכו לצבא ביחד, שמואל בחר להצטרף ל-“Royal Engineers” כאדם בודד ובזכות ידיעת השפה האנגלית על בוריה ומקצועו כנגר הוא הגיע לבסיס "בית נבאללה" שם הוצב כאחראי הנגרייה בבסיס.
בסיום המלחמה הם חזרו לבית הלל שם שמואל עסק בחקלאות וברפת. בשנת 1950 נולד הבן היחיד רפי (רפאל). בשנת 1952, עקב תנאי המחייה הקשים במושב, הם החליטו, יחד עם משפחות אגוזי, פוזיס וגבאי, לעזוב את בית הלל ולהצטרף למושב רשפון.
עקב המצב הבריאותי של דבורה (שנפטרה בשנת 1973) וויתרו בני הזוג על הקמת משק, ושמואל היה לעובד ציבור האחראי על ריכוז הירקות במושב – תפקיד חשוב מאוד ברשפון עד שנות ה-80.
אחרי שתפקיד ריכוז הירקות בוטל, המשיך שמואל לעבוד בהנהלת החשבונות במושב.
בשנת 1997 שמואל מכר את ביתו ברשפון ועבר להתגורר ברעננה, קרוב לבנו. 
בשנת 2004, בגיל 87, נפטר שמואל בשיבה טובה.

חסר רכיב