חסר רכיב

קלמנוביץ נח

קלמנוביץ נח
-
-
קלמנוביץ נח
1946 - 1897

אבא נולד ב-1897 בעיר לידה שבפולין. את ראשית השכלתו רכש בבית-ספר יהודי ובישיבות בעיר הולדתו ובערים סמוכות, והשלימה בלימוד עצמי. עסק בעבודות שונות כולל מורה בעיירה סמוכה, בה הכיר את אשתו לעתיד, שרה. אני ואחותי חמדה נולדנו בפולין. לאחר מאמצים והשתדלויות הצליח אבא לקבל "סרטיפיקט" - אישור עליה מממשלת המנדט. ב-1926 יצאה המשפחה את פולין בדרכה לארץ ישראל, דרך טרייסט שבצפון איטליה. לאחר מסע בים הגענו לנמל יפו.
כחצי שנה גרנו בתל-אביב. בארץ היה שפל כלכלי חמור. אבא היה מחוסר עבודה והמשפחה הגיעה עד פת לחם. ב-1926 עברנו לזיכרון יעקב שם גר אחיו הצעיר, ואבא עבד בייבוש ביצות וביקב. המצב היה טוב. סבי, שהיה מספר שנים בארצות-הברית, הצליח לחסוך קצת כסף וקנה בהרצליה 40 דונם אדמה. ב-1929 עברנו להרצליה, ואבא הקים משק חקלאי שכלל פרדס, רפת, לול ופלחה על אדמתו ובכספו של סבא. באותה שנה נולד אחי יוסף.
לאחר עלייתו של סבא ארצה, חוסל בהדרגה המשק בגלל התנגשויות שבין מצוות הדת לעבודת המשק. סבא היה דתי קפדן ולא הסכים לפשרות. אבא הפך שוב לפועל שכיר בפרדסים ואח"כ בבניין, ושוב ידענו תקופות של מחסור.
ב-1932 הצטרפו הורי לקבוצה שהקימה לאחר מכן את מושב רשפון. בתחילה המשיך אבא יחד עם חבריו ושותפיו, טוביה אורבוך, זאב נפתלי-וילמוש ואחיו אליהו, בעבודות הבניין, כולל ברשפון. עם פרוץ מלחמת העולם התגייס אבא כשוטר מיוחד ושירת בשרונה הגרמנית (כיום הקריה בת״א) עד לפינוי הגרמנים ע"י הבריטים לאוסטרליה.
משק חקלאי ממש לא היה לנו כי אני התגייסתי לצבא הבריטי. היו 3-2 פרות, לול קטן, קצת ירקות, פלחה וירק לרפת. אבא עבד כמנהל הצרכנייה עבד עד ליום מותו כאשר נדרס ע"י משאית של שכן כשעזר לו לטפל בה.
לאבא היו תחומי פעילות ותחביבים רבים ומגוונים. אהב לקרוא וללמוד. בנוסף לעברית, קרא אידיש ופולנית וגם רוסית וגרמנית. היה לו כשרון רב לספר בדיחות, ואף התחיל לערוך ספר בדיחות. התמסר להכנת אנציקלופדיה של סופרים בכל השפות, והתחיל לערוך ולעטר אלבום של סופרים יהודיים. אסף תמונות של סופרים ואישים. כשהיה מגיע לתל-אביב היה תמיד חוזר עם ספרי שירה משומשים שהיה קונה. היה נוהג בשעות הפנאי להלך בבית ולקרוא בקול רם ובהטעמה שירים. היה מצייר, מנסר בדיקט תמונות וצעצועים, ומעל לכל אהב לכתוב. כבר בצעירותו, כשעבד כמורה בעיירת מגוריה של אמא, ערך עבור הנוער היהודי ״עיתון" שכל תוכנו נכתב על ידו. בזיכרון יעקב הוציא עיתון בשם "ביצה". ברשפון כתב רשימות הומוריסטיות לכל מסיבה ואירוע, וחברי המושב נהנו לשמוע את רשימותיו המקיפות את תחומי החיים במושב ובארץ. השאיר גם כתבי הגות רציניים על נושאים יהודיים וכלליים.
בכל מקום שהיה ובכל מסגרת שפעל לקח חלק בפעילות ציבורית התנדבותית, בעיקר חינוכית-תרבותית. ברשפון היה בין החתומים על התקנון הראשון של האגודה והיה תקופות רבות חבר וועד. ריכז את ועדת התרבות, אירגן הרצאות בנושא מוסיקה, שירה, ספרות ומדיניות. הרצה גם בעצמו על שירת רחל ונושאים אחרים. הביא אמנים ואירגן מסיבות, טיפל במוסדות החינוך, גן וב״ס, ויזם את בנין בית התרבות (בית גופרמן).

שמעון

חסר רכיב