חסר רכיב

קפלן שמעון

קפלן שמעון
-
-
קפלן שמעון
2017 - 1924


שמעון קפלן נולד בפולין בשנת 1924, הגיע עם משפחתו לצרפת בגיל שנה, ובגיל 12 התחיל ללמוד ציור קלאסי בפריז. במאי 1940, עם פלישת הגרמנים לצרפת, הוא ברח עם משפחתו לדרום צרפת, ובסוף 1941 המשפחה הפליגה מפורטוגל לברזיל.
בריו דה ז'נרו שמעון המשיך בלימודים באקדמיה לאמנות. הוא הכיר את פולה (לבית לוביץ, שהגיעה עם משפחתה מפולין ב-1934) כאשר הזדמן לו לצייר אותה במקום עבודתה. התפתח ביניהם רומן והם התחתנו בשנת 1947. 
שמעון ופולה היו חברים בתנועת הנוער היהודי "דרור", ובמסגרתה עלו ארצה בשנת 1948 עם הגרעין הראשון של חלוצים מדרום אמריקה. בשנת 1952, פולה ושמעון וחבריהם מברזיל הקימו את קבוץ ברור חייל.
שמעון היה רפתן בקיבוץ, אך לא התאפשר לו לממש את כשרון הציור שלו. לכן פולה ושמעון חיפשו מקום שיאפשר להם לשלב חקלאות וציור. בשנת 1956 הם עזבו את הקיבוץ וקנו את המשק של ויקטור בוכוולד בקצה הצפוני של שכונת היוגוסלבים ברשפון.
במשק הם גרו בצריף שבדי (כשאר המשפחות במשקי היוגוסלבים), ומחסן קטן בחצר שימש כסטודיו לציור. אך העיסוק בחקלאות לא השאיר די זמן לצייר, ולכן בשנת 1960 פולה ושמעון עברו למעמד עובדי ציבור, פולה בצרכנייה ושמעון כצייר. המושב הקצה להם מגרש לעובדי ציבור צפונית לבית גופרמן ועליו הם בנו בית בעיצוב ייחודי שתוכנן בהתאם לעיסוקו כצייר, ונכנסו לגור בו בשנת 1962.
עוד לפני שהיה צייר במשרה מלאה, שמעון תרם מכישרון הציור שלו לאירועים במושב, בעיקר לנשפי פורים. משנת 1960 החל שמעון לעסוק בציור באופן מלא; הוא היה "הצייר של המושב" וצייר רבים מהתושבים, בעיקר ילדים וגם מבוגרים. עד שנת 1980 רוב הדיוקנאות שיצר היו רישומי פחם ואח"כ הוא צייר בעיקר בצבעי שמן. 
מרגע שהחל להקדיש את כל זמנו לציור, שמעון גם לימד ציור והתמיד בכך עשרות שנים. רוב חוגי הציור התקיימו בסטודיו בביתו, ובמהלך השנים השתתפו בהם צעירים ומבוגרים רבים מרשפון, וגם מישובים אחרים.
שמעון הציג את ציוריו בתערוכות קבוצתיות ותערוכות יחיד, ובמקביל המשיך לתרום מכישרונו כצייר למושב, כשאייר תפאורות למופעים והצגות. הוא גם נענה בשמחה ויצר איורים שונים לבקשות מיוחדות של חברי המושב.
בנוסף לעיסוקו העיקרי בציור, שמעון היה מהראשונים ברשפון שראו חשיבות לחזות פני המושב. הוא אישית דאג לגינון במושב, בעיקר סביב מצבת הזיכרון וסביב מבני הציבור במושב. 

חסר רכיב