חסר רכיב

שורר יוחנן

שורר יוחנן
-
-
שורר יוחנן
1990 - 1895

סבי יוחנן נולד וגדל באוקראינה, בעיירה ז'ורין במחוז ויניצה. באוקראינה שירת יוחנן בצבא הצאר, והיה החייל היהודי היחיד ביחידתו.
יוחנן נישא באוקראינה לשרה לבית קיציס, ושם גם נולדו שני ילדיהם, אפרים ומשה (מושקה). 
בשנת 1925 עלה יוחנן לארץ עם בני משפחתו. תחילה התגוררו בבנימינה, שם עבד יוחנן בייבוש ביצות.  לאחר מכן נדדה המשפחה לעפולה, ובשנת 1933 עברו להרצליה, והצטרפו לגרעין שהתיישב ברשפון בשנת 1936. 
יוחנן ושרה החלו לפתח משק ובו רפת, לול, מספוא ועצי פרי. ברבות הימים ויתר יוחנן על המשק החקלאי והפכו למשק עזר, ויוחנן עבר לעבוד בצרכנייה. 
בשנת 1941 נולד ליוחנן נכדו הבכור, יורם, והוא גם הנכד הראשון שנולד ברשפון. משך מספר שנים יוחנן ושרה גידלו את יורם בביתם במסירות, לאור פרידת הוריו.
לאחר מלחמת העולם השנייה אימצו יוחנן ושרה את שושנה, שהגיעה לרשפון עם קבוצת עליית הנוער מרומניה, באנייה אקסודוס (עליית אירופה תש"ז). לאחר פטירתה של שרה, בשנת 1967, התמסרה שושנה לטיפול ביוחנן, אשר היה נוסע אליה אחת לשבוע, מבלה בביתה וחוזר עמוס בתבשילים מעשה ידיה.
בשנת 1951 נפל בנו הצעיר של יוחנן, מושקה, בעת שירות המילואים שלו. 
יוחנן היה בעל תפילה ובעל קול ערב וידע רב במסורת היהודית. גם אביו של יוחנן היה חזן, וכל אחיו היו בעלי קול ערב וכל בני המשפחה היו שרים במקהלה ובני הקהילה היו מתאספים להקשיב לשירתם. 
עוד לפני היות בית הכנסת ברשפון, היו מתאספים בחגים להתפלל בציבור. יוחנן שימש כחזן, והוא המשיך בכך גם לאחר הקמת בית הכנסת. בחגים היה יוחנן מוזמן לגן הילדים להדלקת נרות חנוכה או סדר פסח, ולהבדיל, שימש גם כחזן בית העלמין בלוויות, אזכרות וימי זיכרון. 
קינת "אל מלא רחמים" של יוחנן ביום הזיכרון לחללי צה"ל נשאה גוון אישי מיוחד לאור האובדן הכפול שספג – נפילת בנו מושקה ונפילת נכדו זיו במלחמת יום הכיפורים – והיא מהדהדת עד היום באוזני ותיקי המושב. 
יוחנן נפטר בשיבה טובה והוא כבן 95.

יורם שורר

חסר רכיב