חסר רכיב

ביברפלד אורה

ביברפלד אורה
-
-

ביברפלד אורה

1994 – 1912

 

אורה נולדה בשם קטרינה בברלין ב-4.11.1912 לגרטרוד (קראוסקופף) וליאו לוינשטיין. בהיותה בת שנתיים וחצי, ב-25.5.1915, נהרג אביה על גבול בלגיה, כשנלחם כחייל בצבא הגרמני, ועל כך קיבל את אות ההצטיינות "צלב הברזל" ואות כבוד מקיסר גרמניה.

היא גדלה כבת יחידה עם אימה בשכונת ווילמסדורף בברלין ולמדה מגיל 5 עד 18 בבית ספר "סיסיליאן שולה". היא למדה במגמה ריאלית והשתתפה בחוגי ביולוגיה ואומנות שהתקיימו במסגרת בית הספר. היו לה זכרונות נעימים מתקופת בית הספר. בכיתתה היו 18 בנות, 9 יהודיות ו-9 נוצריות, והיחסים ביניהן היו מצוינים. בשעורי הגרמנית התנהלו דיונים, גם בנושאים פוליטיים, בהם כולם יכלו להביע דעות בחופשיות.

בשנת 1930, כשקיבלה את תעודת הבגרות החלה ללמוד בבית ספר למורים, אך כעבור חצי שנה ראתה שהבחירה אינה לרוחה ועברה ללימודי רפואה באוניברסיטת הומבולדט בברלין. כשעלה היטלר לשלטון במרץ 1933, סולקו היהודים מהלימודים. קטרינה החליטה לעלות לארץ ישראל והלכה ללמוד חקלאות בהכשרה. באוקטובר 1935 עלתה לארץ והצטרפה לקבוצת "הבחרות" (שאח"כ הקימה את קיבוץ גליל ים).

שנה אחריה עלתה אימה גרטרוד והתיישבה ברמות-השבים, שם בנתה בית שתוכנן ע"י האדריכלית הנודעת לוטה כהן. כשהחליטה קטרינה לעזוב את הקיבוץ עברה לגור עם אימה ברמות השבים, אז גם שינתה את שמה לאורה.

ב-1938 התחתנה עם מקס ביברפלד אותו הכירה בקבוצת "הבחרות". מספר שנים חיו עם גרטרוד ברמות-השבים ואח"כ בבית ששכרו בשכונת הפועלים ברמתיים.

בשנת 1946 קנו אורה ומקס משק ברשפון, מתוך רצון להיות חקלאים עצמאיים.

ב-1940 נולדה לאה (צחורי) המתגוררת בבית הסבתא ברמות השבים, וב-1943 נולד דניאל (שדות), הבן-ממשיך במשק ההורים ברשפון. ב-1948 נולדה אלישבע (כהנר) שהתגוררה ברשפון ונפטרה ב-2012, וב-1953 נולדה גילה (כוזרי) המתגוררת ברמות השבים.

בתחילה עבדה אורה במשק החקלאי שהקימו ואחר כך החלה לעבוד בתרגום ספרי רפואה ותרגום מסמכים רפואיים של ניצולי שואה. כשגדלו הילדים ועזבו את הבית, עבדה בהתנדבות כחונכת למשפחות טעונות טיפוח בהרצליה ובשכונת נוף-ים. גם ברשפון התבלטה ביחסה החם לנזקקים ולשכנים.

במשך כל השנים המשיכה אורה להעשיר את חייה באמנות ובספרות, וקראה ספרות עברית עדכנית.

יחד עם מקס הרבתה לטייל בארץ ולבקר במוזיאונים. היא אהבה אומנות ומלאכת יד, ושמחה לחלוק אהבה זאת עם ילדיה ונכדיה.

אורה נפטרה באופן פתאומי ב-5 ליולי 1994 והיא בת 82.

חסר רכיב