חסר רכיב

ביברפלד מקס

ביברפלד מקס
-
-

ביברפלד מקס

2002 – 1911


מקס ביברפלד נולד ב-13.1.1911 בעיר ליסה במחוז פוזנן (אז גרמניה, כיום בפולין), בן יחיד לגרטרוד (וייס) ואלפרד ביברפלד.

אחרי מלחמת העולם הראשונה, הם עברו להנובר ואח"כ לעיר ייפר שבצפון-מערב גרמניה, שם פתחו הוריו בית כלבו ב-1927.

בשנת 1929, לאחר סיום לימודיו התיכוניים, מקס למד כלכלה באוניברסיטאות מונסטר וקלן.

בתום לימודיו באוניברסיטה עבר שנתיים של הכשרה חקלאית עם עוד שישה בחורים ושתי בחורות בעלי השכלה אקדמאית שרצו לעלות לארץ ישראל. אח"כ עבד מקס שנה נוספת אצל יהודים בעלי משק בעלי-חיים.

בשנת 1936 עלה מקס על אנייה עם משלוח של 40 פרות לארץ ישראל. הוא טיפל בפרות בזמן ההפלגה, וכך זכה בנסיעה חינם. ההפלגה נמשכה שבועיים בתנאים קשים מאד. בהגיעו לארץ ישראל הצטרף מקס לקבוצת "הבחרות" בשכונת בורוכוב בגבעתיים (שאח"כ הקימה את קיבוץ גליל ים) שם הכיר את אורה לוינשטיין.

בשנת 1938 נישאו אורה ומקס ועברו לגור ברמות השבים.

 אביו של מקס לא יכול היה להשאיר את החנות ורק אימו הגיעה לחתונה. למרות הפצרותיו של מקס שחש בסכנה, היא חזרה לגרמניה. לאחר ליל הבדולח (נובמבר 1938) נאלצו הוריו למכור את החנות ולעזוב את העיר. לאחר פרוץ המלחמה נלקחו הוריו למחנה ריכוז שם ניספו. העצב על גורלם ליווה את מקס כל חייו.

מרמות השבים אורה ומקס עברו לשכונת הפועלים ברמתיים. הוא המשיך לגדל ירקות ברמות השבים ויחד עם שלושה חברים, גם הם עולים מגרמניה, הקימו את "אגודת מגדלי הירקות" (לימים "רמות").

בשנת 1946 קנו אורה ומקס משק ברשפון, מתוך רצון להיות חקלאים עצמאיים.

ב-1940 נולדה לאה (צחורי) המתגוררת בבית הסבתא ברמות השבים, וב-1943 נולד דניאל (שדות), הבן-ממשיך במשק ההורים ברשפון. ב-1948 נולדה אלישבע (כהנר) שהתגוררה ברשפון ונפטרה ב-2012, וב-1953 נולדה גילה (כוזרי) המתגוררת ברמות השבים.

ברשפון היה למקס משק מעורב: עצי פרי, עיזים, פרות ותרנגולות, ובמיוחד הצטיין בגידול ירקות. הוא היה מהראשונים ברשפון שנטעו עצי פקאן ואבוקדו וגם גידל בהצלחה עגלים לבשר.

מקס הרבה לקרוא בכל רגע פנוי, בגרמנית ובאנגלית. בימים גשומים, כשלא ניתן היה לעבוד בשדה, נסע לספריה במכון "גתה" בתל אביב, שם החליף ספרים בקביעות ולאורך שנים רבות. אמנם לא ידע עברית על בוריה, אך אהב את הארץ והרבה לטייל בה, בעיקר בירושלים.

מקס נפטר ב-13.10.2002 והוא בן 92.

חסר רכיב