חסר רכיב

לירון אליעזר

לירון אליעזר
-
-
לירון אליעזר
1996 - 1930


אליעזר לירון, לבית לינסקי, נולד ב-1930 בהרצליה, להוריו אסתר ומשה לינסקי ממקימי מושב רשפון עם חברים ב-1936.

אליעזר סיים את לימודיו במושב, המשיך בכדורי והתנדב לפלמ"ח. הוא ליווה שיירות בדרך לירושלים, בחטיבת הראל, נפצע וחזר לעזור במשק, ברפת, במשתלת עצי ההדר ובפרדסים שפינו מקומם לאחרונה לטובת כביש 531 ונתיבי איילון.

לימים היה אבא אליעזר, או לייזר כמו שקראו לו החברים, נהג משאית המושב ואני זוכרת כמה הייתי גאה באבא הגזעי שלי, שהסיע אותנו הילדים לטיולים, הובלת התוצרת החקלאית לשוק הסיטונאי בת"א והסעות קייטנת החופש הגדול לחוף סידני עלי בהרצליה.

משפרש מנהיגה, הקים אבא חקלאות מצטיינת. גידלנו ירקות כמו במיה, צנונית, קולרבי, עגבניות ומלפפונים. אחי ואני עזרנו כשיכולנו והיינו גאים כשאבא המציא שיטה ייחודית לפתיחת וסגירת מנהרות הפלסטיק הצרות ע"י מוט ברזל מכופף, בעזרתו הפלסטיק עלה וירד על הקשתות עם כיפוף מיוחד. עמדנו אז שעות ועשינו כיפוף זה בברזל...

במלחמת ששת הימים, כשהפועלים הערבים לא הגיעו והקטיף היה בעיצומו, גייסתי את תלמידי התיכון בהרצליה ועזרנו לקטוף, למיין ולמלא ארגזים בירקות משובחים. אחרי המלחמה, עברנו לבית המשופץ שהיה פעם מרפאת המושב.

ב-1973, החקלאות כבר לא פירנסה את המשפחה ואבא הקים את חוות לירון, חוות סוסים מהראשונות בארץ. הרבה ילדים למדו לרכוב בביה"ס לרכיבה, נערכו תחרויות מקומיות וארציות, וחוות לירון היתה אבן שואבת לאוהבי סוסים.

ב-1995, אבא חלה במחלת הסרטן, לעולם לא אשכח שבאחת הנסיעות (דרך הפרדסים) לכימותרפיה בבי"ח מאיר, הוא ציין בעצב שיצחק רבין, ראש ממשלת ישראל שנרצח בידי בן עוולה, כבר לא סובל ולא זכה להזדקן.

באפריל 1996, אבא הפסיד במערכה האחרונה ונכנע למחלה, הוא עזב אותנו באמצע עשייה גדולה, צעיר ונמרץ עם המון תכניות לעתיד שלא הצליח להגשים. הוא זכה להלוויה רבת משתתפים וכששמענו את ההספדים הרבים, הבנו מה רבים היו האנשים והילדים שזכו לאוזן קשבת, עזרה ותמיכה בענף הרכיבה שהיה אז בתחילת הדרך בארץ.

תמי שרון (לירון). 

חסר רכיב