מושב רשפון
מושב רשפון
חסר רכיב

גלובוס לאה וגדליה

משק גלובוס גדליה ולאה (כיום משק אבולעפיה)
רח` הפרחים 45

משפחת צבי ועליזה רבינוביץ:
ילידי 1906 בערך. עלו לרשפון עם קב` המייסדים, פועלי הרצליה.
לצבי ועליזה היו שני ילדים: אראלה ילידת 1937 ויאיר כנראה יליד 1939.
צבי רבינוביץ עבד בצרכניה ברשפון.
אחרי שעזבו את רשפון, עבר צבי לעבוד בברית הפיקוח של האגודה הצרכנית, ועברת את שם המשפחה לרביב.
משפחת גלובוס:
משפחת גלובוס עברה לרשפון וקנתה את משק רבינוביץ ב-1942 .
גדליה ולאה גלובוס ילידי 1900. שניהם ילידי העיר "ריפין" בפולין.
גדליה עלה לארץ ב-1924. גדליה שרת בצבא הפולני, והיה חבר בתנועה הציונית. חבר אחר מהתנועה הציונית היה בעל סרטיפקט (רשיון עליה לארץ-ישראל), החבר נפטר ובתנועה הציונית העבירו את הרשיון לגדליה גלובוס, הוא ערק מהצבא הפולני ועלה לארץ.
בנו גדעון מספר שלפני מלחמת העולם השניה, משפחת גלובוס התכוננה לבקר בפולין. כשהם כבר היו על האוניה, הגיעה הודעה ממשלת פולין שגדליה גלובוס שערק מהצבא הפולני, אינו מורשה לבקר בפולין. עובדה זו הצילה אותם מההגעה לפולין והשארות שם בזמן השואה.
גדליה למד לימודי חקלאות בפולין, כהכנה לעליתו לארץ-ישראל. בארץ היה מורה ומדריך לחקלאות במגדיאל ובבן-שמן. כן קיבל מהנציב העליון ווקוף תעודה – פרס שני בגידול תפוחי-אדמה.
לאה גלובוס היתה מבית עשיר אנטי-ציוני. מתוך עשרה ילדים רק היא ועוד אחות, שלאה הביאה אותה לארץ אחריה עלו לארץ. שאר המשפחה נספו בשואה.
לאה גם היא כמו בעלה גדליה השתייכה לתנועה הציונית , וזה היה המניע לעלייתה לארץ-ישראל.
כשגדליה גלובוס התיישב בארץ, היה בעל הרפת הראשונה בתל-אביב (בתל-אביב היו רפתות בשכונת נחלת-יצחק). מתל-אביב עברה משפחת גלובוס למושב ירקונה בשנת 1931. הם היו ממייסדי המושב ירקונה. בירקונה היה להם משק חקלאי ופרדס. המשפחה עזבה את מושב ירקונה בעקבות גנבות, גנבו מהם את החמור ואת הפרות. היו להם חברים ברשפון, יוצאי העיר ריפין – גורביץ חנה ואחיה יעקב רבי (מארסוף) ואשתו טובה, מסיבה זו עברה משפחת גלובוס לרשפון.
ברשפון היה למשפחת גלובוס משק קטן, היו להם שתי עזים וחלקת ירקות.
בהיותם ברשפון, עבר גדליה גלובוס לעבוד בחברת "יכין – חק"ל" – חברה חקלאית לעיבוד פרדסים ועוד. גדליה כתב מאמרים בנושאי חקלאות בעיתון "השדה" – עיתון ההסתדרות החקלאית והיה חבר מפא"י שרוף (נאמן).
לאה גלובוס הייתה עקרת בית.
היו להם שני בנים:
גדעון הבכור – יליד 1926. גדעון למד בבית הספר בכפר-מל"ל עד גמר כיתה ח` (אריק שרון היה חברו לכיתה) וברשפון הצטרף לתלמידי כיתה ט`. אחרי כן התגייס גדעון לפלמ"ח, בפלמ"ח גדעון לא רצה להיות בקיבוץ ולכן עבר לנוטרות והיה נוטר. מהנוטרות התגייס גדעון לצבא הבריטי ושרת בבריגדה היהודית. הוא שרת באותו גדוד עם שמעון רשף שהיה בדרגת סרג`נט – סמל, ואליהו הן(היין) שהיה בדרגת רב"ט – קורפורל.
שירותו של גדעון בכוחות הביטחון השונים, זיכו אותו בשייכות למועדון חמשת האותות. אלה ששרתו בנוטרות, בצבא הבריטי ושלוש מלחמות של מדינת ישראל: מלחמות השחרור, מבצע סיני וששת הימים. גדעון השתחרר מהצבא הבריטי ב-1946 וב-1947 החזירו אותו לפלמ"ח. הוא היה בפלוגה הימית של הפלמ"ח, בגדוד 4 במכמורת. כשפרצה מלחמת השחרור, עלה הגדוד לירושלים, נלחמו על הקסטל, מתוך ששים איש נשארו חמישה. עד היום נשאר לגדעון כדור רובה בצוואר. אחרי הקרב על הקסטל גויס גדעון לחיל הים, בדרגת רב-סרן והיה מפקד כלי שייט. התפקיד האחרון שלו היה מפקד אח"י חיפה, שהייתה לפני כן "איברהים אל אאואל" (אוניה מצרית שנפלה בידי צה"ל במלחמת ששת הימים).
גדעון היה נשוי לפנינה שנפטרה לפני שנה וחצי. לגדעון שני בנים ושתי נכדות.
הבן – אלי גלובוס יליד 1936, נולד בירקונה. כשסיים אלי את לימודיו בבית הספר היסודי, עבר לבבית הספר החקלאי מקווה – ישראל.
אלי התגייס לצה"ל, שרת במודיעין ומשם עבר לחייל השריון. הוא הגיע לדרגת רב-סרן והיה סמג"ד בשריון בגדוד 82, הגדוד הכי מפורסם של חטיבה 7. במלחמת ששת הימים, אלי גלובוס נפל בג`ירדי. מסופר אודותיו בספר של שבתאי טבת "חשופים בצריח" וכן הוזכר בעוד ספרים, כגון בספר של קהלני. אלי הקים את הסיירת של חטיבה 7. השאיר אחריו אשה ושני ילדים – בן ובת.
גדליה גלובוס נפטר בגיל שמונים ב- 1980 ולאה גלובוס נפטרה בגיל 97 ב-1997.
רשם: גדעון גלובוס – חיפה
חסר רכיב