מושב רשפון
מושב רשפון
חסר רכיב

רובינשטיין שושנה ונפתלי – ראובן ואתי

סיפורו של בית – משק רובינשטיין
רח` הרימון 4

נפתלי רובינשטיין, ממייסדי מושב רשפון, נולד בעיירה בוצקי במחוז ביאליסטוק, פולין, בשנת 1906. בשנת 1926, לאחר שהצטרף לתנועת "החלוץ", עלה לארץ ישראל בגפו באניה בריטניק, לנמל חיפה.
בשנת 1935 לערך צורף נפתלי לגרעין שעמד לעלות על הקרקע ולייסד את מושב רשפון, במסגרת התיישבות האלף. את בניית המושב בצעה חברת סולל בונה. בינתיים עבד נפתלי בהקמת תחנת הכח של חברת החשמל בחיפה ובנהריים. לאחר שהודיע לנפתלי מזכיר הגרעין, מאיר בן שפר שעליו לשלם 40 ל"י בעד שמירה, גידור וזריעה בשטח, בא נפתלי לשלם את הסכום האמור ואז הבהיר לו בן שפר כי מוטב שיתחתן, כיוון שהמושב אינו מעוניין בחברים רווקים.
לפיכך, בשנת 1935 יצא נפתלי את הארץ לפולין מולדתו, שם ביקר את בני משפחתו ונשא לאישה את שושנה לבית זיארקובסקי, ילידת 1912, מן העיר גרייבו במחוז ביאליסטוק שבפולין.
ביום 29.8.1935, עת שהה נפתלי בפולין כאמור, כתב בן שפר, לאחותו של נפתלי שהתגוררה בקרית מוצקין, רבקה רבינוביץ, כדלקמן:
"בתשובה למכתבך מיום 2/8 הננו להודיעך למרות זה שאחיך נפתלי רובינשטיין איננו בארץ זה זמן ממושך, הסכימה החברה המשכנת (בנק למשכנתאות ואשראי א"י בע"מ) לבנות את ביתו. הרפת כבר יצוקה, הבית כבר נבנה. בקשר עם שינויים שונים שנעשו בבניין ע"י רוב החברים ע"י החלפת המרצפות, סדור החשמל וכו` יש צורך … שיגיעו מי שהוא מהקרובים. מחוץ לבחירת המרצפות יש גם שאלה של מחויבות כספית , שאין הארגון יכול להכנס בה, בלי הסכמת החבר.
לפי החלטת אסיפה הכללית נחרש כל השטח חריש עמוק, עבור זה צריך לשלם בשטרות סכום של תשע (9) לירות בערך…."
בפברואר 1936 החל גרעין המייסדים, אשר התגורר עד אותה עת בהרצליה, ליישב את רשפון ונפתלי ושושנה, שהתגוררו בבית הוריה של בלה מקובסקי בהרצליה, עברו להתגורר ברשפון. וכך מספר נפתלי בזכרונותיו על עלייתם לקרקע :
"בינתיים עמדו להגמר כל הבניינים, והחברים התחילו לחשוב לבוא לגור ברשפון. שושנה שלי לא נתנה מנוחה. איך אתה יכול להיות לבדך ברשפון, באם יהרגו אותך, אף אחד לא ידע ממך. אז אני עניתי לה, אל דאגה, הכל יהיה בסדר, והבטחתי לה, שאני רק אראה אור מחלון של עוד חבר, אני אבוא לקחת אותך לרשפון.
נסעתי בחמור שלי להביא את הגברת שלי. אז היא היתה בהריון עם הבן שלי ראובן… וככה התחלנו לחיות במקום החדש שלנו."
זמן קצר לאחר הקמת המושב פרצו מאורעות 1936 ובל"ג בעומר נולד לנפתלי ושושנה בנם הבכור, ראובן, הבן הראשון של המושב. על נסיבות הולדתו של ראובן מספר נפתלי בזכרונותיו :
"אני מדגיש באיזה תנאים נולד הבן הראשון ברשפון.
כשהגיע הזמן להוביל את היולדת לבית החולים, היה פה רק אוטו משא אחד, שהיה שייך לפישמן. כשהודיעו לפישמן שהוא צריך להיות מוכן לנסוע, אז הוא היה צריך לסדר את המשק, או לבקש שמישהו ידאג לו… פה אני רוצה לציין שבלילה לא היו נוסעים, בגלל המאורעות שהיו בשנת 36. באם היה הכרח, אז היו צריכים ליווי של גפיר עם נשק. מובן, היולדת התיישבה על יד הנהג, וחנה (ניצן) החובשת היתה גם כן על ידה, וככה נסעו עד הרצליה, והרופא בודק באם מוכרח לנסוע לבית חולים, או שאפשר לחכות עד הבוקר. אחרי בדיקת הרופא, שאמר שכן צריך לנסוע ישר לבית החולים, אז המשכנו לנסוע לכיוון רעננה. דרך פתח תקווה אז היו נוסעים בדרך לתל אביב. אני ומשה טוק, שאז היה הגפיר אצלנו, נסענו בתוך האוטו. כשהגענו על יד גשר הירקון, עמדו שוטרים בריטים ובקשו מאיתנו תעודות, מי אנחנו. אז אני עניתי, שאנחנו נוסעים לבית חולים עם יולדת. ישר נתנו פקודה להמשיך. וככה הגענו לבית חולים, ד"ר אוורבוך, ברמה, מול רמת גן….
אחרי זה לקחתי את הגברת שלי עם הבן, ראובן, הבכור שלנו. באנו להרצליה, והציעו לנו להשאר בהרצליה, עבור המאורעות. אז הגברת שלי אמרה, בבית היא תרגיש יותר טוב, ונמשיך לרשפון. "
במשך השנים התפרנסו נפתלי ושושנה מפרדסנות וגידולים שונים וכן עבדו בעבודות חוץ, שושנה עבדה, בין היתר, בפרדסים של גן ליטוונסקי ובפרדסי רשפון ונפתלי, שהיה ידוע בכוחו הרב, עבד בראשית הדרך במשק החקלאי וכן בעבודות חוץ שונות ובהמשך בעיקר בעבודות מסגרות ברשפון ובכפר שמריהו.
שושנה היתה פעילה במקהלת האלף, מקהלה שהוקמה ע"י ישובי התיישבות האלף אשר רשפון נמנית עימם. נפתלי יזם את הקמת בית הכנסת ברשפון והיה מעמודי התווך שלו וכן בלט בפעולתו לשיפור היחסים עם ערביי האיזור.
בשנת 1943 נולד בנם האמצעי של נפתלי ושושנה, אבנר. כיום מתגורר אבנר בזכרון יעקב עם רעייתו אתי, העוסקת בחינוך, ועובד זה עשרות שנים בתפקידים שונים במנהל מקרקעי ישראל. לאבנר 3 ילדים : יואב, בן 37, עו"ד במקצועו, נשוי לאריאלה, פסיכולוגית ואב ליולי, בת שלוש נעמה, בת 33, נשואה ליפתח, מהנדס אלקטרוניקה, אם לנויה, בת שנה ונפתלי, בן 29, עוסק בחינוך, נשוי לענת, אב לבן, בן שלוש ותמר, בת שנה.
בשנת 1948 נולד בנם הצעיר של נפתלי ושושנה, משה. כיום מתגורר משה ברעננה עם רעייתו ורדה, העוסקת בחינוך לגיל הרך, ועובד במפעל המים בכפר שמריהו. למשה שני בנים : דביר, בן 25, הלומד פסיכולוגיה ועומר, בן 24, נשוי לרוני, סטודנטים לפיזיותרפיה.
בשנת 1960 נשא ראובן לאישה את אתי, לבית בטיש, ילידת ירושלים. ראובן החל לעבוד במפעל המים במושב ובמקביל החזיק בפרדסי הדרים. אתי עבדה בהנהלת חשבונות, תחילה בחוץ ומשנת 1978 עד שנת 2000 בהנהלת החשבונות של המושב.
במשך השנים היו ראובן ואתי פעילים בחיי החברה והתרבות של המושב, ראובן היה דמות בולטת בחיי הקהילה, כתב והמחיז בכישרונו הברוך שירים ומסכות רבים לאירועים וחגיגות במושב משך עשרות שנים, כיהן כ"רב המושב" ושימש בקולו העמוק והערב כבעל תפילה, לימד עשרות מילדי המושב לבר המצווה והיה פעיל בועדת מים, ועדת פרדס וועדת חברה קדישא. אתי מפעילה עד היום את ספריית המושב בהתנדבות.
ראובן ואתי הקימו את ביתם במשק וגידלו בו את שלושת ילדיהם: אייל, יליד 1960, עובד בהייטק ומתגורר ברמת גן עם בת זוגו גליה, גרפיקאית. אמיר, יליד 1968, משרת בצבא הקבע, מתגורר בשיכון הבנים הממשיכים של המושב עם רעייתו טלי, כלכלנית ושני ילדיהם : דין ומאי
ואופירה ילידת 1973, המתגוררת במשק עם בני משפחתה.
ביוני שנת 1974 והוא בן 68 שנים נפטר נפתלי בשנתו. שושנה נפטרה עשר שנים לאחר מכן, ערב יום הולדתה ה-74.
בפברואר 2002 והוא בן 65 שנים בלבד, נפטר ראובן, בנם בכורם של נפתלי ושושנה והבן הראשון של המושב.
כיום מתגוררים במשק אתי, אלמנתו של ראובן, פנסיונרית, ואופירה, עו"ד, בתם של ראובן ואתי ונכדתם של נפתלי ושושנה, עם בעלה ערן, אף הוא עו"ד, ושתי בנותיהם – הגר ורומי.
חסר רכיב